foloseste cookies. Navigand in continuare pe site-ul nostru, iti exprimi acordul pentru folosirea acestora.
Afla mai multe detalii despre politica noastra de utilizarea a cookie-urilor. click aici
Este știut că un perete de suprafata mare, gol, dă naștere unei senzatii de dezechilibru, de lipsa de armonie si ca prezenta tablourilor repartizeaza sau concentreaza atentia in diverse puncte ale incaperii. Alegerea si dispunerea tablourilor permit corectarea unor greseli decorative de ansamblu, iar culorile lor dominante confera o valoare in plus culorilor pereților si draperiilor.
Tablourile pot fi lucrate în ulei - pe panza sau pe lemn, sau pot fi realizate sub forma de gravuri, acvaforte, acuarele sau guașe.
Iluminarea.
Prin modul de asezare al tablourilor se urmareste o echilibrare a decoratiei generale în strânsă legatură cu sursele de lumina artificială și naturală. E bine să evitati sa asezati tablourile pe acelasi perete cu fereastra, acestea neputand fi puse in valoare in timpul zilei. Nici asezarea in fata ferestrei nu este recomandabila deoarece se produc reflexe luminoase, suparatoare. Daca lumina vine dintr-o parte, apar vizibile toate inegalitatile suportului sau urmele pensulelor. O lumina buna se obtine sub un unghi de 45 grade, ceea ce este foarte greu de realizat, majoritatea tablourilor fiind luminate din fata si lateral. Sursa de lumina trebuie sa urmareasca, in masura in care este posibil, directia de iluminare a modelului.
Tablourile acoperite cu sticlă nu se luminează niciodata din față din cauza reflexelor prea puternice care se creaza; cele de mare valoare se lumineaza prin spoturi sau reflectoare speciale fixate deasupra sau in fața tabloului.
Fixarea pe perete.
Tabloul se fixeaza in functie de natura, greutatea si suprafața lui: - pe o bară metalică; - printr-un inel cu șurub așezat la mijlocul tabloului (suspensii invizibile, tabloul paralel cu peretele); - printr-un șnur, coborand pe unghi, prins de marginile laterale ale tabloului - sistemul clasic (tabloul capata o usoara inclinare corespunzatoare unei directii de privire usor inaltate de la orizontala si cre suprima reflexele luminoase, suparatoare); - printr-un mic inel (cand tabloul are dimensiuni mici si este fixat plat pe perete).
Încadrarea.
Alegerea ramei se face in raport cu natura tabloului, maniera in care este executat si subiectul tratat: - cele reprezentand subiecte unice (portrete, vase de flori, natura moarta), cer o rama groasa si permanenta. Daca tabloul este realizat in culori delicate, pastelate, se accepta o rama mai subtire; - peisajele, marinele, picturile abstracte, cu motive multiple, cer in mod special, o rama ingusta, plata, neutra; - tablourile în ulei (în afara de cele foarte mici) nu au nevoie de un spatiu intre marginile panzei si bagheta ancadramentului. Picturile în ulei se încadrează direct fără un geam protector, deoarece se pot curăța usor iar lumina si praful le deterioreaza mai greu.
Amplasarea tablourilor.
În general, ele se fixează la înălțimea ochilor pe o linie imaginară verticală - lângă usă, sau pe o linie imaginară orizontală - deasupra unei canapele.
Prea multe tablouri intr-o incapere nu pot fi puse bine in valoare. Este de prefereat un numar redus, de dimensiuni nu prea mari si plasate in asa fel incat sa se creeze relatii agreabile intre ele, intre piesele care le inconjoara si ansamblul peretilor incaperii.
Tablourile se amplaseaza pe orizontala sau pe verticala, in raport cu dimensiunile peretelui, cu caracteristicile si volumul mobilelor sau obiectelor decorative alaturate. O pictură nu se fixează neapărat în centrul unui perete, simetric față de piesa deasupra careia este asezata. Regula echilibrului armonic cere ca treimea inferioara a tablourilor sa coincida cu distanta de la pardoseala la nivelul ochilor. Este de preferat ca tablourile în ulei sa fie amplasate singure pe un perete mai liber.
Rama tabloului.
Desi scopul principal al ramei este acela de a evidentia tabloul, aceasta poate fi, in sine, o opera de arta. Fie ca este realizata din lemn, metal, plastic, sticla, sau combinatii de materiale, aceasta nu trebuie sa concureze cu tabloul pentru a atrage atentia vizuala.
Specialistii in design interior definesc, la modul general, trei stiluri ce caracterizeaza ramele decorative:
Stilul simplu, apropiat de cel al galeriilor de arta, cu rame realizate din lemn sau metal, ce delimiteaza discret tabloul.
Stilul clasic, traditional, cu decoruri si margini sculptate și/sau pictate.
Stilul modern, ce presupune absența unei rame propriu-zise, iar pânza tabloului este întinsă pe structura de lemn.
Întretinerea tablourilor.
Pentru reimprospatarea culorilor innegrite de vreme ale tablourilor in ulei, acestea se sterg cu atentie de praf cu o cârpă moale, se așează pe o masă plată si se curăță cu ajutorul unui cartof tăiat în două. Pânza se freacă usor cu miscari circulare, incepand metodic dintr-un colt si continuand pe toata intinderea tabloului, felia de cartof schimbandu-se imediat ce se murdareste; operatia se continua pana cand cartoful nu se mai murdareste. Apoi, cu o panza fina, putin umezita, se sterg urmele de suc de cartofi, care ar putea ramane dupa uscare pe panza.
Daca tabloul este foarte murdar, se poate sterge cu miscari circulare, cu o carpa umeda, sapunita si bine stoarsă ca sa nu patrunda umezeala in panza. Astfel curatat, tabloul isi recapata culorile si stralucirea initiala.
Daca vernilul a disparut se poate aplica un nou strat subtire cu o pensula moale. Tablourile deteriorate grav cer o restaurare facuta de un specialist, operatiile respective comportand o manopera de mare finete.
Se recomandă ca atunci cand plecam în concediu sau în deplasări îndelungate să le acoperim cu hartie albă sau cu huse speciale.
Ramele din lemn de stejar se curata cu lapte dulce si, dupa ce s-au uscat, se lustruiesc cu o cârpă moale. Pentru ramele din lemn vopsit se utilizeaza apa de tărâțe. Ulterior se pot cerui și lustrui.
Ramele de bronz se curata cu o bucata de postav înmuiata în terebentina. Apoi cu ajutorul unei pensule moi înmuiate în zer sau în spuma de albus se unge usor suprafata ramelor, obtinîndu-se un lustru frumos.